Rant. 3 små motorer med deres helt egen personlighed.

Hej og velkommen til endnu en lille rant inden at der forhåbenligt kommer noget ordenligt indhold igen. For nogle år siden skrev jeg en rant ovre på upgear1 som handlede om personbiler med store motorer hvor at du faktisk kan læse den på linket her . Så idag tænkte jeg at vi skulle snakke om det modsat nemlige små biler med små motorer men med meget karisma. For som jeg ofte siger er det ikke altid antal cylindre eller slugvolumen der gør det. Alle tre motorer har en slagvolumen på 1.6 liter og under men de giver stadivæk mange smil pr kilometer enten på grund af en anderledes konstruktion andre tekniske løsninger så som trykladning multiventilet topstykker og tændingsrækkefølge. Og så hjælper det også at nogle af dem faktisk ser godt ud i et motorrum. Men tænker heller ikke at der skal værre så meget snak for lad os sætte igang.

1. Daihatsu CB-80

Den første på vores uvilkårlige liste er en lille perle fra den opgående sols land. 3 cylindrede turbomaskiner er så normalt at det halve kan værre nok. For hvad den mangler i hestekræfter har den i karisma. Den vræsser olmt imens at den lille IHI turbo der ser så stor ud på motoren fløjter og pifter imens at maskineriet arbejder. Og så ser den jo fantastisk ud i motorrummet det ligner faktisk et legitim performancemotor med den røde skrift på sølv ventildækslet og med turbo og trykrør.

2. Lancia Fulvia V4.

Lancias sidste V4 er sådan en fantastisk ting. Den blev designet af Ettore Zaccone Mina og blev primært brugt i Fulviaen. Det er en smalvinkels V4er der afhængigt af specifikation havde en vinkel på imellem 13 til 11 grader og så har den også dobbelt overliggenden knastaksler og 2 ventiler pr cylinder. Den elsker at få omdrejninger. Men det siger så også helt fantastisk når man kører den ud i gearene især når der monteret dobbelte Weber karburatorer og sportsudstødning. der er en lavmeldt poppen fra udstødningen under motorbremsning imens at den bare brøler helt med indsugningsstøj når giver bundgas. Det er næsten så det resonerer igennem hele karrossen. Men den fylder også godt i det lille motorrum nu hvor at den tiltet grader mod førersiden. Den fylder så også maskinrummet ud med stil med det brede ventildæksel i nobret finish og Lancia standset ind i en sej skrifttype. Og med dobbelte Webere monter rager der fire blanktpoleret trumpeter ud til siden. Det ser efter min mening bare godt ud.

3. Fiat Twinair SGE.

Nummer 3 er en relativt ny konstruktion. SGE (Small Gasoline Engine) eller twinair er noget så usædvanligt som en tocylindres bilmotor der er udviklet til det 21 århundred. Det var en fulgt ud moderne motor med blandt andet elektrohydraulisk ventilstyring turbo og multipoint indsprøjtning. Den var også yderst nøjsom og klimavenlig med et forbrug der var opgivet til 26 kilometer på literen og en udledning på bare 88 gram Co2 pr kørte kilometer. Kraftoverskudet var også ganske god især i en lille 500 føltes den faktisk rap nok. Imens at den optil byhastighed leverede kræfterne smidigt. Hvis man valgte den med manuel pind og ikke den bovlammme automatiseret manuel ville det oprigtigt værre en sjov bil. Men det er stadigvæk en paraleltwin så den har den der sjove summen og brummen i forhold til en 3 eller 4 cylindres. Og tager den omkring 500 til 1000 omdrejninger færre end de fleste moderne benzinmotorer. Og selvom at det ligner indmaden af en død Nilfisk støvsuger når man kigger ned i motorrummet. Så er det faktisk en regulær lille maskine der stadigvæk har sin egen karisma.

Skriv en kommentar